23 февруари 2010

Филмът "Чучулигата"

Баща ми беше майор и се казваше Низамеддин. През годината, в която се оженил за майка ми, го изпратили в Диарбакър и вече не се върнал в Истанбул. От Диарбакър бил преместен в Мосул, от Мосул в Хенекин, а оттам в Багдад и Кербеля...

Казват, че майка ми приличала на мене. Особено на една снимка, останала от годината на женитбата й с татко, където тя е сякаш мое копие. Но бедната мама в здравословно отношение никак не приличала на мен. Била много слаба. Натурата й не е могла да понесе безкрайните пътувания, суровия планински климат и жарещата пустиня. Освен това, изглежда, тя е страдала от някаква болест. Но през целия си съпружески живот бедната мама се е старала да я крие... Какво друго можела да направи? Тя много обичала татко и се страхувала да не я отделят насила от него.

Баща ми, който се отдалечавал все повече и повече от Истанбул, казвал на мама при всяко преместване:
— Да те изпратя поне за един сезон, за два месеца при майка ти. И тя горката е стара... Кой знае колко много й се иска да те види!

Но майка ми почвала да протестира:
— Така ли се уговорихме? Нали щяхме да се върнем заедно в Истанбул?

А за болестта си възразявала:
— Нищо ми няма... Малко съм уморена... Преди два дена имаше промяна във времето, от това е, ще ми мине.


Тя криела от татко и голямата си носталгия по Истанбул. Но възможно ли е това? Само две минути след като заспивала, тя се събуждала и започвала да разказва на татко своите дълги сънища за нашата вила в Календер, за гората около нея или за водите на Босфора. За да сънува човек такъв дълъг сън за няколко минути, би трябвало да е обзет от силно, много силно желание да види тези места, нали?

Баба ми често посещавала Военното министерство и началниците на татко, плачела и се вайкала, но молбите й не давали никакъв резултат. Най-после, когато болестта на мама напреднала много, баща ми поискал поне един месец отпуск, за да я заведе в Истанбул, и тръгнал на път, преди да получи отговор.

* * * * * *

Това е откъс от едноименния роман на Решат Нури "Чучулигата". През 1986 година книгата е филмирана. За всеки, който иска да гледа филма, при това с български субтитри - клик тук!

А това е кратко представяне на филма със запомнящи се кадри и страхотна музика:


Няма коментари: